NOTÍCIA 1 (TEATRE)
UN VODEVIL D'ÈXIT QUE SEMPRE TORNA
Barcelona ja és la ciutat que més muntatges ha estrenat de Pel davant...i
pel darrere, la famosa comèdia de Michael Frayn que, des de la seva estrena a
Londres, el 1982, ha estat vista per més de catorze milions d'espectadors a tot
el món. L'estrena al teatre Borràs, en versió de Paco Mir, de la seva cinquena
producció barcelonina, dirigida, com totes les anteriors, per Alexander Herold,
estableix un nou rècord.
Filant encara més prim, Mir ha podat encara més la seva versió anterior,
del 2010, i ha deixat l'espectacle en una mica menys de dues hores. El curiós
és que gairebé no es nota: els grans gags continuen vius i l'eixelebrada acció
no dona treva als actors, ni per davant, ni per darrere de l'escena.
Ha plogut molt en la vida política, social i artística barcelonina des del
1985, quan la famosa comèdia de Frayn, titulada originalment Noises off, es va
estrenar al Condal, amb Mario Gas, Montse Guallar i Juanjo Puigcorbé en
l'elenc. Com a Londres, l’estrena va ser un revulsiu per als actors, que
podien, per fi, divertir-se, amb un vodevil ple de picades d'ullet a la
professió que aportava aire fresc amb una alternativa als drames profunds que omplien
l'escena.
L'oferta és avui més diversa, rica i variada —els musicals i les comèdies,
de fet, viuen una època daurada— però Pel davant...i pel darrere, que va trobar
en el bilingüisme un aliat natural per fer riure el públic, continua fent
història en l'escena catalana. El 1996 va triomfar al Victòria i va passar al
Goya; el 2002, en una nova versió del text de Frayn estrenada a Londres i Nova
York, va tornar al Borràs, que també va presentar l'últim muntatge el 2010.
En la nova producció d’Anexa, Alexander Herold, que coneix a fons els
racons de la comèdia, torna a insuflar vida a aquest vodevil amb tocs d'alta
comèdia anglesa que, entre plats de sardines, caixes i un telèfon de taula dels
de tota la vida, provoca riallades deixant veure tots els desastres que poden
passar en un assaig i en una caòtica funció a càrrec d'una companyia d'actors
dolents de solemnitat.
Tot funciona com un rellotge en aquesta joguina teatral amb actors fent
d'actors que actuen. A la vis còmica s'uneix l'esforç físic, ja que no paren ni
un moment amb el ritme vertiginós que marca l'acció, entre sortides, entrades a
destemps, caigudes i cops amb portes i finestres.
Miquel Sitjar i Jordi Díaz són els únics que repeteixen en aquesta nova
producció i donen lluentor a un elenc completat per Lloll Bertran, Agnès
Busquets, Carme Pla, Lluís Villanueva, Xavi Serrat, Laia Alsina i Bernat Cot
que combina bona intuïció i gràcia en les rèpliques. L'escenografia de Jordi
Bulbena ambienta la trama en un adossat a la serra de Madrid sense deixar de
ser la de sempre en una comèdia “de portes” que funciona com un rellotge.

Comentarios
Publicar un comentario