NOTÍCIA 2 (TEATRE)
L'IMPORTANT ÉS ACONSEGUIR QUE LA GENT VINGUI AL LICEU TRES VEGADES L'ANY
Després de sis mesos d'incorporar-se a la direcció general del Liceu,
Valentí Oviedo ja té clara la foto del teatre d'òpera de Barcelona. Necessita
créixer, ampliar l'oferta musical, captar nous públics – especialment joves– i
oferir un bon projecte educatiu i social d'acord amb el segle XXI. “El primer
de tot és tornar a generar il·lusió i que la gent s'hi aboni”, ha explicat en
una entrevista a aquest diari. El Liceu tenia el 2007, a l'inici de la crisi
econòmica, 22.000 abonats, una xifra que ha anat baixant any rere any fins a
arribar als 10.750 d'aquesta temporada. “L'important és que es tingui la
voluntat de venir al teatre, com a mínim, tres vegades l'any amb un abonament
per a tres òperes”, insisteix. I seguint amb aquesta idea, la temporada vinent
s'introduirà una entrada a 30 euros per als menors de 35 anys.
Un ganxo per a l'òpera que Oviedo creu que probablement es pugui fer amb
títols més de repertori, d'òperes ja famoses, o amb altres de música actual amb
un llenguatge d'acord amb un públic més jove. Perquè l'edat és una altra qüestió
a treballar: aquesta temporada l'edat mitjana de l'abonat és de 62 anys i la de
l'espectador que compra una entrada puntual ronda els 45. L'experiència del
programaUnder 35 –que es va fer amb I Puritani i es repetirà al final de la
temporada amb Tosca– amb entrades a 15 euros per als menors de 35 anys es
repetirà, com a mínim, en dues funcions noves la temporada 2019-2020.
“Un teatre d'òpera del segle XXI, com el Liceu, amb 171 anys d'història, ha
de saber atreure tot tipus de persones i edats. Em refereixo des dels tres anys
fins als 99”, apunta Oviedo, que ha planificat un nou projecte educatiu per al
teatre. “No té sentit fer una funció a la sala gran per a nens de tres a cinc
anys perquè tenen l'escenari a 50 metres. A aquesta edat s'estimula la
sensibilització musical i per això hem encarregat una proposta escènica, amb
arts plàstiques i música, per a un espectacle que es farà al foyer, amb la
proximitat que cal”, comenta. Els formats s'aniran modificant segons l'edat
fins a arribar a un projecte més ambiciós en què participaran adolescents que
cursin ESO i batxillerat, ja sigui en la posada en escena o en el cor. Es farà
amb l'òpera participativa: El monstre en el laberint, del compositor anglès
Jonathan Dove, que porta la història de Teseu i el Minotaure a la versió òpera.
Un projecte que té un pressupost aproximat de 160.000 euros i que es durà a
terme la temporada vinent, juntament amb tres més encara per determinar. També
a partir del 2019 s'introduiran tallers d'arts plàstiques i música adreçats a
nens i nenes i a les seves famílies. “No només es tracta d'assistir a un
espectacle, sinó d'entendre tot el que l'envolta i condiciona”, afegeix Oviedo,
que reconeix que la seva experiència a l'Auditori és molt útil per planificar
el projecte educatiu al Liceu.
A l'espera de la resolució del concurs per al càrrec de la direcció
artística del Liceu –Christina Scheppelmann acaba el contracte el desembre del
2019– Oviedo creu que la persona que ocupi aquest lloc ha de ser conscient del
que representa el Liceu, “que sempre ha sabut combinar una actitud
contemporània amb la tradició d'òperes i de primeres veus”. Recorda que fa 15
anys el Liceu apostava per produccions de Calixto Bieito o la Fura dels Baus:
“El teatre sempre ha volgut innovar i apostar per noves propostes, però per
fer-ho cal arribar a un equilibri pressupostari i s'ha viscut una època molt
difícil. Jo també vaig haver de programar moltes Novenes de Beethoven i
Sombreros de tres picos a l'Auditori….” Entén, també, que per programar títols
contemporanis o muntatges més arriscats, com van poder ser Elektra, de Richard
Strauss –en la temporada 2016–, o Kàtia Kabànova, de Leos Janáck –aquest mes de
novembre–, cal tenir la seguretat de la popularitat de Madama Butterfly, de
Puccini, que ja té totes les localitats venudes.
Oviedo admet que la situació financera del teatre de la Rambla que li ha
tocat assumir és força més optimista que la que li va tocar viure el seu
antecessor, Roger Guasch: “El pressupost aquest any és de 43,7 milions i les
administracions estan aportant els 4 milions extraordinaris que es van acordar
ara fa dos anys. El deute s'ha aconseguit rebaixar a 10 milions d'euros. Hem de
fer un esforç més gran per augmentar ingressos per la via de les entrades, els
abonaments i el mecenatge”, afirma. De moment, els ingressos propis suposen el
53%, dels quals el 14% són de patrocini. Una situació financera que possibilita
que el Liceu treballi en la renovació i ampliació de l'orquestra, que
actualment té una plantilla de 81 músics, i el cor, amb 54.

Comentarios
Publicar un comentario